Active Beauty
Gata cu dietele! Ascultarea microbiomului ajută intestinal

La revedere, dietă!

Gata cu dietele! Ascultarea microbiomului ajută intestinal


Să fiți slabă în ciuda „dietelor" fast-food sau să vă îngrășați la vederea unei felii de tort: aceste clișee nu sunt imaginare. Cercetătorii de la Campusul Lübeck al Spitalului Universitar Schleswig-Holstein au reușit să confirme acest lucru în 2018: există diferite tipuri de diete, iar una și aceeași dietă are un efect diferit asupra persoanelor. Fiecare dintre noi mănâncă și digeră în mod diferit, motiv pentru care omenirea poate fi împărțită în diferite enterotipuri, adică tipuri intestinale.
Microbiomul, sau compoziția bacteriilor din intestin, numită și floră intestinală, joacă un rol major în succesul alimentației. Acesta determină, prin urmare, succesul unei diete mult mai mult decât perseverența. Și astăzi știm deja și că intestinul interacționează îndeaproape cu psihicul, de exemplu în cazul sindromului de colon iritabil.

 

Microbiomul ne controlează și apetitul

Pereții intestinali, în special cei ai intestinului gros, sunt colonizați de aproximativ 100 de trilioane de bacterii - în total, acestea cântăresc aproximativ 1,5 kilograme. Totalitatea acestor mici „locuitori” intestinali se numește microbiom. Flora intestinală este un termen larg răspândit, deși datează din vremea în care bacteriile erau considerate organisme vegetale. Bacteriile intestinale trăiesc în simbioză cu organismul: acesta le oferă un habitat, în timp ce ele îl sprijină în digestie, în apărarea imunitară și în multe alte sarcini. Uneori, microbiomul controlează pofta de mâncare, determinând dacă avem pofte de zahăr și grăsimi sau cât de bine putem digera anumite componente alimentare.
În schimb, dieta noastră influențează compoziția microbiomului nostru și ce bacterii supraviețuiesc în intestin. Dar și alți factori, cum ar fi stilul nostru de viață, mediul înconjurător și genele noastre joacă un rol. Toate acestea fac ca microbiomul nostru să fie la fel de individual ca o amprentă digitală (și numai din acest motiv, o dietă aplicabilă tuturor nu are niciun sens). Cu toate acestea, flora intestinală nu este ceva stabil. La trei zile după o schimbare a dietei, acesta s-a adaptat deja sau s-a schimbat din cauza antibioticelor, de exemplu.
 

În loc de dietă, mâncați individualizat 

Prin urmare, recomandările nutriționale ar trebui să fie la fel de individuale și flexibile ca și microbiomul nostru. Dar, în prezent, știința nu este în măsură să răspundă la întrebarea cum ar trebui să arate acestea. 60% din toate bacteriile intestinale sunt încă necunoscute, iar sarcinile exacte ale microbiomului sunt deocamdată neclare. Prin urmare, este prea pripit să dăm sfaturi nutriționale în funcție de enterotip - dar un lucru puteți face cu încredere: nu dați doi bani pe regulile alimentare, pentru că rareori ajută. Epidemiologul și autorul de articole științifice Tim Spector nu are nici el o părere bună despre interdicții, după cum precizează într-un interviu acordat lui Stern: „Renunțarea la grăsimi sau carbohidrați nu face decât să asigure că și mai mulți microbi mor. Deci este exact opusul a ceea ce ne dorim."
Dar ce ar trebui să faceți dacă sunteți încă nemulțumit de dieta dumneavoastră? Practic, nu strică să hrănim bacteriile intestinale „bune" cu alimente care susțin microbiomul. Pe lângă fibre, produse din cereale integrale și multe fructe și legume cu puțină fructoză, acestea includ alimente fermentate, cum ar fi varza sau iaurtul. 

 

Mâncați intuitiv: creierul intestinal știe ce aveți nevoie

Nu sună atât de complicat - și corespunde liniilor directoare de bază ale unei diete sănătoase și echilibrate. Organismul chiar se străduiește singur să facă acest lucru, dacă îl lăsați. Alimentația intuitivă este, prin urmare, cea mai recentă abordare. Nutriția Gut-feel a fost dezvoltată de experții americani în nutriție, Elyse Resch și Evelyn Tribole. Ei susțin că avem o inteligență în corp care ne spune ce avem nevoie. Doar că am uitat să ne ascultăm creierul intestinal așa cum încă o fac copiii mici. Învățarea prin autoobservare este benefică pentru noi și să mâncăm în funcție de asta, nu în funcție de niște reguli dietetice - sună promițător! Mâncați pâine albă fără să aveți mustrări de conștiință dacă o tolerați bine. Sau renunțați la lapte, chiar dacă nu ați fost diagnosticat cu intoleranță la lactoză, dar aveți flatulență după fiecare muesli. Pur și simplu, stresați-vă mai puțin. Pentru că asta cu siguranță îi va face bine stomacului dumneavoastră.